Apa yg sy tulis ni kdang2 pndai serius, pndai dtang buduh, pndai mengopy n share dri tmpat len n so on. Kadang2 datang rajin update entry, kadang2 dtang malas smpai berbulan2 x lawat ni blog. Bntuk pnulisan pun kdang2 pndai skema, kdang2 pndai... ntah, kdang2 blur... (x pham uda apa sa tulis). Apa2 pun, buatla blog ni cam rumah sendri yer hehe...


Hi U all. Folo la sa...

BIMBINGAN DAN KAUNSELING


Bimbingan kaunseling adalah satu proses membimbing dan membantu seseorang individu memahami diri sendiri dan dunia di sekelilingnya serta mampu membuat keputusan sendiri. Ianya dilakukan secara profesional berdasarkan prinsip-prinsip psikologi yang dilaksanakan oleh kaunselor dalam membantu kliennya mengikut kod etika kaunselor yang perlu dipatuhi.
             Usaha-usaha berterusan akan dilakukan oleh kaunselor dalam membantu klien menunjukkan tiingkah laku yang mendorong kepada penyelesaian masalah yang dihadapi. Perhubungan di antara kaunselor dengan klian biasanya dijalankan secara person-to-person. Bentuk hubungan ini mampu membina medium yang membantu klien memahami dan menyatakan pandangan mereka tentang kehidupannya. Ini secara tidak langsung dapat memudahkan kaunselor untuk memahami klien seterusnya mengetahui punca permasalahan yang dihadapinya.
            Proses bimbingan  dan kaunseling ini akan memberi celik akal kepada klien dalam menentukan pembentukan matlamat dan nilai hidup bagi membantu dalam menentukan tindakan yang wajar diambilnya. Selain daripada menyelesaikan masalah yang dihadapi, bimbingan dan kaunseling membantu klien untuk memahami dirinya yang sebenar; sifat diri, kelebihan dan kekurangan, dan sebagainya. 

Secara ringkasnya bimbingan dan kaunseling merangkumi :
  • Pertolongan yang professional daripada seorang kaunselor yang terlatih
  • Perhubungan dan interaksi dua hala di antara kaunselor dan klien
  • Pembelajaran semula
  • Memahami diri dan persekitaran ke arah perubahan tingkah laku yang positif




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...