Apa yg sy tulis ni kdang2 pndai serius, pndai dtang buduh, pndai mengopy n share dri tmpat len n so on. Kadang2 datang rajin update entry, kadang2 dtang malas smpai berbulan2 x lawat ni blog. Bntuk pnulisan pun kdang2 pndai skema, kdang2 pndai... ntah, kdang2 blur... (x pham uda apa sa tulis). Apa2 pun, buatla blog ni cam rumah sendri yer hehe...


Hi U all. Folo la sa...

BMI

BMI adalah singkatan kepada 'Body Mass Index' atau 'index Jisim tubuh'. BMI ni merupakan salah satu cara untuk mengetahui samada bentuk badan kita ideal atau tidak. Melalui BMI, kita akan mengetahui adakah berat badan kita bersesuaian dengan ketinggian yang kita miliki.



Kita boleh mengira BMI dengan menggunakan 2 kaedah iaitu secara manual ataupun automatik dengan menggunakan program BMI. kalau nak kira secara manual terdapat pelbagai cara yang boleh digunakan seperti : 
1.  Ini pengiraan biasa yang selalu digunakan untuk mencari kategori tubuh badan underweight, normal, overweight atau obesity. 
                 
                                          =               berat (kg)           
                                                    tinggi(m) x tinggi (m)


2.  Ini adalah cara lain yang boleh digunakan untuk mencari terus berat badan yang bersesuaian dengan ketinggian badan (sumber dirujuk daripada kawan dalam bidang perubatan dan bahan bacaan).

                                             =        23 x tinggi (m) x tinggi (m)
                                             =        23 x 1.5m x 1.5 m     = 51.75
                                             =       oleh itu, berat badan yang ideal bagi ketinggian 1.5 m adalah 5.2 kg. 

BMI penting untuk kesihatan kita. Salah satunya untuk mengelakkan daripada mendapat sebarang penyakit yang tidak diingini contohnya obesiti berkemungkinan menghidap tekanan darah tinggi, strok, penyakit jantung dan sebagainya.. Oleh itu, marilah kita menjaga tubuh badan kita dengan mengamalkan gaya hidup sihat dan pemakan yang seimbang, yeah!!



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...