Apa yg sy tulis ni kdang2 pndai serius, pndai dtang buduh, pndai mengopy n share dri tmpat len n so on. Kadang2 datang rajin update entry, kadang2 dtang malas smpai berbulan2 x lawat ni blog. Bntuk pnulisan pun kdang2 pndai skema, kdang2 pndai... ntah, kdang2 blur... (x pham uda apa sa tulis). Apa2 pun, buatla blog ni cam rumah sendri yer hehe...


Hi U all. Folo la sa...

Pendidikan Jasmani Suaian


Sbhgian pljar mngalami mslah fzikal. Akt dlm pj prlu dsesuaikan dgn keupayan pljar trutamanya pljar brkeupayaan khas supya dpt mmbntu mreka mngurangkn klmhan n masalah yg dhdapi spnjng pnp pj djalankn.
Oleh itu, pngjaran pj utk pljar khas prlu drancang dgn baik n bssuaian bg mmnuhi flsafah kurik yg dlaksanakan d sluruh msia
klmahn plaksanaan pj suaian d msia
                kurang dbri prhatian
                akt2 yg drncang utk mrka x ssuai dgn thp kupyan
                pljr khas dgbungkn bsama2 dgn pljr biasa
suma pkara ini yg tidak dambil kira akan mngakibatkn mreka rasa rndah diri n tsisih. Jd aktvt pj yg ssuai prlu dsdiakan utk mlatih n mlazimkan kupayan mrka k tahap yg optimum bg mnydiakn diri mrka mhdapi khidupan sbnar d luar skol. Slain itu, stuasi ceria prlu d trapkn brsama bg mnggalak ksjhtran emosi kpd pljar khas ni

mslah yg dhdapi dlm pnp pj suaian
                kkurangan guru pj yg brklayakan
                jumlah pljr tlalu rmai utk mwujudkn pngjaran yg kondusif
                pralatan yg x ssuai dgn pljar khas
                pljr khas dpinggir oleh pljar normal
                cuaca yg tidak ssuai kpd pljr khas
                mslah fzikal
                mslh kurang upaya yg brbza d klgn pljar2 khas
    t/laku sstngah pljar khas yg agresif
                mslah kmunikasi ant guru dgn pljar khas

aktvti pgrakan dlm pj boleh mmbntu pljr khas dlm mnguasai motor dsmping situasi cria yg dtrapkn dpt mnggalak ksjhtran emosi kdp mrka. Akt fzikal yg dreka khas mmbri pluang kpd mrka utk brmain scra adil, bmain bsama2 dgn rakan2, psktran kwsan yg ssuai n slmat n praltn khas yg boleh mrka gunakan.
Guru yg mngjar pj suaian ini juga prlu mmpunyai sikap pnyabar n positif bla bdpn dgn pljar khas ini.

Mrka prlu mnydari bahwa tdpat prbzaan d antra ank ddik mrka dgn pljr normal y len.
Bg mngtahui pgrakan yg mmpu dlakukn olh pljr n mnglak drp akt yg mlibat pgrakn yg bleh mnykitkan
Bg mngnalpasti tnda2 n simptom2 yg sring d alami olh pljr spt kjang, sawan dll
Bg mmbntu mmbina akt yg tidak mmbbankn thap emosi pljar

pluang yg dberi olh pljr khas utk mngikuti pj akn mningkatkn ksronokn n kykinn srta pnghargaan kndiri pd pljr itu.

Ksimpulannya, pngubahsuaian aktvt2 d dlm pj mmbrikn pljr khas pluang utk mngmbil bhgn scra slmt, brjya n mndpt kpuasan yg diinginkn


Mlas sa mo kc buat dia punya ayat lngkap. Ni ja pmahaman sa stakat ni psal ni bnda mmndangkn bsuk paper exam psal ni la uwaaaa... Apa lg yg sa tida tau ni...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...