Sbhgian pljar mngalami mslah fzikal. Akt dlm pj prlu dsesuaikan dgn keupayan pljar trutamanya pljar brkeupayaan khas supya dpt mmbntu mreka mngurangkn klmhan n masalah yg dhdapi spnjng pnp pj djalankn.
Oleh itu, pngjaran pj utk pljar khas prlu drancang dgn baik n bssuaian bg mmnuhi flsafah kurik yg dlaksanakan d sluruh msia
klmahn plaksanaan pj suaian d msia
kurang dbri prhatian
akt2 yg drncang utk mrka x ssuai dgn thp kupyan
pljr khas dgbungkn bsama2 dgn pljr biasa
suma pkara ini yg tidak dambil kira akan mngakibatkn mreka rasa rndah diri n tsisih. Jd aktvt pj yg ssuai prlu dsdiakan utk mlatih n mlazimkan kupayan mrka k tahap yg optimum bg mnydiakn diri mrka mhdapi khidupan sbnar d luar skol. Slain itu, stuasi ceria prlu d trapkn brsama bg mnggalak ksjhtran emosi kpd pljar khas ni
mslah yg dhdapi dlm pnp pj suaian
kkurangan guru pj yg brklayakan
jumlah pljr tlalu rmai utk mwujudkn pngjaran yg kondusif
pralatan yg x ssuai dgn pljar khas
pljr khas dpinggir oleh pljar normal
cuaca yg tidak ssuai kpd pljr khas
mslah fzikal
mslh kurang upaya yg brbza d klgn pljar2 khas
t/laku sstngah pljar khas yg agresif
mslah kmunikasi ant guru dgn pljar khas
aktvti pgrakan dlm pj boleh mmbntu pljr khas dlm mnguasai motor dsmping situasi cria yg dtrapkn dpt mnggalak ksjhtran emosi kdp mrka. Akt fzikal yg dreka khas mmbri pluang kpd mrka utk brmain scra adil, bmain bsama2 dgn rakan2, psktran kwsan yg ssuai n slmat n praltn khas yg boleh mrka gunakan.
Guru yg mngjar pj suaian ini juga prlu mmpunyai sikap pnyabar n positif bla bdpn dgn pljar khas ini.
Mrka prlu mnydari bahwa tdpat prbzaan d antra ank ddik mrka dgn pljr normal y len.
Bg mngtahui pgrakan yg mmpu dlakukn olh pljr n mnglak drp akt yg mlibat pgrakn yg bleh mnykitkan
Bg mngtahui pgrakan yg mmpu dlakukn olh pljr n mnglak drp akt yg mlibat pgrakn yg bleh mnykitkan
Bg mngnalpasti tnda2 n simptom2 yg sring d alami olh pljr spt kjang, sawan dll
Bg mmbntu mmbina akt yg tidak mmbbankn thap emosi pljar
pluang yg dberi olh pljr khas utk mngikuti pj akn mningkatkn ksronokn n kykinn srta pnghargaan kndiri pd pljr itu.
pluang yg dberi olh pljr khas utk mngikuti pj akn mningkatkn ksronokn n kykinn srta pnghargaan kndiri pd pljr itu.
Ksimpulannya, pngubahsuaian aktvt2 d dlm pj mmbrikn pljr khas pluang utk mngmbil bhgn scra slmt, brjya n mndpt kpuasan yg diinginkn
Mlas sa mo kc buat dia punya ayat lngkap. Ni ja pmahaman sa stakat ni psal ni bnda mmndangkn bsuk paper exam psal ni la uwaaaa... Apa lg yg sa tida tau ni...
0 comments:
Post a Comment