apa ujian, pngukuran n pnilaian
· Ujian – instrument / alat utk mndpat mklumat murid sblum, sms, slps pngjran
· Pngukuran – mnntukn bilangan pmrkhan kputusn ujian / mbina, mtdbir n mbri nilai kpd ujian
· Pnilaian – proses mngumpul, mnganilisis n mntfsir data yg tkumpul
Apa tujuan ujian, pngukuran & penilaian
· Mnmpatkan pljar mngikut keupayaan masing2. Biasanya pljr akan lbih slesa mlkukan ssuatu kmhiran sukan bsama kumpuln yg mmpunyai thp kupyn yg sama. Cth, pljr 1 kump dlm lthn jeda
· Diagnosis; pnilaian trhdp ujian dgunakn utk mnntukn klmhn pljar dlm ssuatu kmhran. Ujian juga mngnlpasti pningkatan ksan drp lthn
· Motvasi; kputusan yg dproleh dpt dguna utk mnilai pncapaian mrka. Ujian mbri mklumat kpd mrka utk trus brusaha. Cth ujian lipatan kulit mbri mtvasi kpd pljr utk mnurunkn brat bdan
· Mbuat jangkaan; kputusan ujian bleh dguna untk mnjngkakan thap prestasi pncpaian pljar dlm akt sukan
· Pnilaian prog; pnilaian yg dlakukan turut mnilai sjauh mana objektif pnp tcapai. Mnilai kbrksanan guru dlm mnympaikn pngjaran
· Pnilaian prestasi; guru mngtahui thap kupyan pljar. Pcpaian dguna utk mnntu gred
· Mbina norma n skala skor; data yg dhasilkn dlm ujian dpt dguna utk mmbntuk norma ujian n skala skor
· Mbri mklum balas utk mningkatkn prsetasi
· Mmbri gred
· Mbri motivasi
· Mmilih wakil skol
· Mnilai kbrksanan pnp
· Mklumat, rekod data n pnylidikan
Domain2 pengukuran penilaian dlm PJ
· Psikomotor –kecergasan,motor,kemahiran sukan,fizikal
· Kognitif – bertulis dan lisan
· Afektif
Prinsip2 pngukuran n pnilaian
· Lbih bkesan jika dlakukan dgn pnuh bmakna. Ujian yg dlakukan tidak djalankan smata2 mmnuhi masa lapang
· Shrusnya mmpunyai prkaitan trus dgn mtlamat n objektif dlm pj
· Dguna bsifat objektif n subjektif. Pngukuran kuantitatif mnntukan hasil khir ssuatu kmhrn / plakuan. Pngukuran kualitatif mnntukn kbolhn mnguasai ssuatu kmhran dari fasa pmulan hngga pngakhirandlm plakuan
· Guru plu bsikap professional. Pstikan suma pljr mndapat prosedur ujian yg tpat n tekal dlm pssktran ujian yg sama. Arahan ujian n tiada unsur bias
· Arahan n ltihan tlbih dahulu sblum mlkukan ujian
· Ujian yg sah n bleh dprcayai akan mmprolehi skor ujian yg sah n plu djalan oleh guru yg tlatih
· Pnilaian dlkukan utk mntfsir mklumat hsil drpd ujian pngukuran bdsarkan piawaian rujukan criteria n piawaian rujukan norma
· Pnilaian formatif n sumatif
Kesahan
Mnguji apa yg diuji
Ssuatu instrumen yg sah n bleh dprcayai
Tbahagi kpd 4:
· Ksahan logical
o ujian yg jlas mngukur prestasi lakuan yg trlibat
o Dguna bserta dgn salah satu bukti samada drp kesahan kndungan / criteria / konstruk
o Cth ujian lari pecut 30 meter sah bg mngukur kpntasan blari
· Ksahan kndungan
o Item yg trkndung mmbolehkan kprcayan bdasarkn bhn pnp n unit2 obj pngjaran
o Ujian kmhran bola jarring sah jika ujian itu mngmbil kira item2 kmhran yg dguna dlm prmainn spt mnjaring, mbaling dll
· Ksahan konstruk
o Kputusan ujian katas bbrapa cirri t/laku
· Ksahan criteria
o Bdasarkn pkali kolerasi di antara ujian ttntu dgn suatu criteria
o Dguna dlm 2 btuk :
§ Sejajar
Bdasarkn criteria yg tlah dtetapkan
§ Jangkaan
Sasasasasasa
Faktor2 mpngruhi kesahan
· Pmilihan ujian yg tepat utk djadikan ukuran criteria
· Ciri2 pljar yg d uji
· Mstilah mmpunyai kbolehprcayaan
· Objektiviti iaitu prstjuan 2 / lebih pakar mngnai nilai ssuatu ukuran
· Lbh bnyak bil ukuran yg dlakukan k atas pljar, lbih tnggi nilai kbolehprcayaan
· Saiz pekali kesahn msti bssuaian
· skor kriteria
Kebolehpercayaan
Ssuatu ujian mmbri kputusan yg konsisten stlah dulang uji bbrapa kali mpunyai kbolhprcayaan
Kmmpuan ssuatu ujian mwujudkan / mhasilkan kputusan yg sama stiap kali dgunakan
Tbahagi kpd 2 :
· Interclass = kaedah uji ulangkaji, kaedah sama tara / selari, kaedah pmbahagi 2
· Intraclass (dalaman) = kedah pkali cronbach alpha, kaedah anova, kuder Richardson
Intraclass
· Kdah pkali cronbach alpha = mngkaji item soal slidik, ktkalan, konsisten & kbolehprcayaan item soal slidik
· Anova = 1 kump yg sama, pcubaan yg bulang2, oleh itu jika kputusan yg dtunjukkn knsisten, maka ujian tsbut ada kblehprcayaan
· Kuder richardson
Faktor2 mngruhi kbolhprcayan ujian
· Sifat2 yg sedia ada pd diri pljar yg diuji
· Plaksanaan ujian plu masa yg ssuai n ujian plu dpt dlakukan oleh pljar
· Suasana mnjalankan ujian
· Prosedur pntadbiran ujian
· Kecekapan guru mengawal ujian
Langkah2 konstruk ujian
1. Buat analisis ttg kualiti kcrgasan motor / kcrgasan fzikal utk mnntukan fktor2 yg hndak d ukur
2. Knalpasti criteria ujian kcrgasan motor yg trbaik srta mmbuat analisis ujian kcrgsan motor bnpdukan kajian lmpau
a. Ujian dpilih msti praktikal iaitu tidak mmrlukan prblanjaan yg mhal n mngmbil masa yg mnimum utk mntadbir ujian
b. Ujian mpunyai cirri2 pngukuran yg spesifik
c. Stiap2 ujian tidak spatutnya ada prkaitan / kolerasi yg rapat
d. Ujian dpilih mngikut kesesuaian pljar
e. Ujian dpat mnarik minat pljr utk mngikutinya
f. Stiap prosedur ujian dsemak. Kwasan ujian dpastikan tkwal n slamat dgunakan
g. Brikan prhatian thadap responden yg mlkukn ujian
3. Prosedur ujian diuji dari 1 fasa ke fasa yg len n dsemak smula. Jd prlu mllui 3 fasa prosedur utama
a. Fasa 1 : ujian pra
i. Prncangan yg dlakukan sblum mlaksanakan ujuan yg sbnar
ii. Dlakukan bg mnjamin sgala psdian ujian adalah mncukupi n bjlan dgn lncar\
1. Mmhmi ujian
2. Mmbina prosedur ujian n arahan
3. Psdiaan rsponden thdap ujian
4. Pralatan, boring skor ujian n anggaran masa ujian
b. Fasa 2 : sms mlksanakn ujian
i. Guru mmstikan suma pljar tlh mlkukan akt mmnaskn badan n bsdia mlkukn ujian
ii. Prosedur n arahan ujian dterangkan d smping tunjuk cara n dmonstrasi
iii. Lporan kputusan dlakukan slpas ujian dtmatkn
c. Fasa 3 : slpas mlksanakn ujian
i. Analisis data ujian, mmbuat pnilaian n mnyimpan rekod pncapaian ujian
ii. Skor ujian d analisis mguna teknik satatistik yg ssuai dgn tujuan ujian
4. Mnntu kbolehprcayaan stiap ujian. Ujian yg baik mmpunyai nilai kbolhprcayaan antara .85 n keatas. Pljar yg dpilih mwakili populasi pljr2 yg diuji
5. Mndapatkn objektiviti bg stiap item ujian. Dnilai oleh 2 atau lbih guru yg cekap n pakar
6. Kesahan ujian
7. Semakan semula
8. Mlaksanakan pntadbiran ujian dlm situasi yg sbnar
Skala pngukuran
Bg mnganalisis skor ujian, kaedah statistic deskriftif n inferensi dgunakan. Pgunaan kdh ststk bgntung kpd jnis skala pngukuran
Skala nominal
Mngnalpasti n mlapor kkrapan ssuatu pmbolehubah
Nilai yg dberikn kpd pmbolehubah dlm skala ini hnyalah mmbezakan ktegori n x boleh dbuat pbndingan ant satu sma len. Cth, jntina (1) llki (2) ppuan, bngsa (1) mlyu (2) cina, negeri dll
Skala ordinal
Mmbkal bbrapa mklumat mngnai urutan atau pngkatan pmbolehubah
Hanya mnunjukkan arah pmbezaan
Cth : (1) tidak stuju (2) tidak pasti (3) setuju
Skala sela
Lbih tpat bbnding skala d atas
Pbzaan unit dlm pngukuran dpt mnggmbarkan pbzaan yg sbnar thdp ciri2 pmbolehubah yg diukur
Cth : dlm ujian lompat kuadran pljr A mndpt 70 lompatan, pljar B 50 lompatan. A mndpat 20 lompatan lbih jauh dari B. tp A tidak smstinya kuat dari B. nilai 0 x mnggmbar nilai mutlak. Pljr yg mndpt 0 dlm ujian kuadran tidak brmakna x mmpunyai ktngksan kaki
Skala nisbah
Mmpunyai ciri2 skala sela n nilai kosong dlm skala adalah mutlak
Cth : ukuran tinggi, berat, masa, jarak.
Pemerihalan data
Min – hasil jumlah skor yg dproleh dbhagi dgn jum bil skor
Median – skor pnengah berada di antara skor-skor pada kedudukan persentil 50
Mod – skor yg paling kerap brlaku dlm kump skor tkumpul
Skor piawai
skor mntah x bleh dgunakan utk mmbndingkan dgn skor lain. Skor tsbut prlu dtukar kpd skor piawai. Skor piawai yg slalu dguna ialah pngkal persentil, skor z n skor t
1. Pangkal prsentil
a. Sorg pljr mlkukn ujian lari ulang alik n mndapat skor mntah 20 saat (persentil dari criteria prestasi sbnyak 70) n ujian kuadran sbnyak 40 (persentil 50). Pljr itu mndapat skor trbaik dlm ujian lari bbnding kuadran
2. Skor z
a. Sjauh mana kdudukan skor mntah drpd min
b. Smkin jauh kdudukn skor mntah, smkin bsar nilai skor z
c. Jika skor mntah lbh rndah drp min, skor z akn mnjadi ngatif
d. Smkin tnggi skor z, smkin baik prestasinya
Skor z = (skor mntah – min) / sisihan piawai
Cth ujian : kuadran, mlontar b. krnjang, lmpat jauh bdiri dll
e. Namun tdpat ujian yg dikira smkin rndah nilai skor mntah smkin tnggi prestasi
Skor z = (min – skor mntah) / sisihan piawai
Cth ujian : lari pcut 30 mter, mngelecek bloa krnjg, ujian kayu bass, ujian ktngkasan
3. Skor t
a. Dproleh stlah mnggbungkan bbrapa skor ujian.
b. Kpnn ujian yg dpilih smmngnya bbza btk pngukurannya
c. Smua skor mntah dlm ujian dtukar kpd skor t tlbih dahulu sblum dpt dgabungkn mnjd jumlah skor t utk kcrgsan motor scra ksluruhan
Skor t = 10 x (skor z) + 50
Ujian kolerasi
Phubungan antara 2 pmbolehubah. Cth, adakah tdpat hubungan ant pcpaian akademik dgn plibatan atlet dlm sukan? Adakah hubungan ant ktngksan dgn kmhrn mnglecek bola?
Nilai pkali kolerasi = +1.00 – -1.00. pkali yg positif mnunjukn tdpat hubungan terus. Nombor pkali juga mnunjukkan kkuatan hubungan n arah hubungan dgn pmbolehubah. Pkali ngtif mnunjukan bhwa pljr mmporlehi skor rndh dlm pmboleh ubah prtama tp tnggi dlm pmboleh ubah kdua. +.79 mmpunyai darjah kkuatan yg sama dgn -.79 Cuma arah hubungan yg bbeza
Saiz pkali kolerasi (+/-) = .80 – 1.00 tinggi, .60 – 79 sdhrna tnggi, .40 – .59 sdrhana, .20 – .39, 0.0 – .19 tiada phbungn
Gred
1. Gred rujukan norma
a. Dgunakan bg mbndingkan pljr dgn pljr lain dlm kump yg sama
b. Thp pncapaian bbza d klangan pljar dalam kump mikut kupyaan msg2
c. Gred lngkung norma
i. Bdsarkn min n sisihan piawai skor ssuatu kump pljar
d. Kedah rujukn norma
i. Norm dbtuk bdsarkan data yg dproleh drp sjumlah sampel pljr yg bsar yg sama jntin , umur, kupyan
ii. Norm bbntuk persentil, skor z n skor t
2. Gred rujukan criteria
a. Dbina utk stiap gred yg mungkin dpat dcapai oleh pljar
b. X wujud sbrang ptndingn ant stiap indvdu
c. Piawai rujukn ini mngmbarkan thap keupayan yg mmpu dcapai oleh kbnyakan pljar
d. Kdah kontrak
i. Skor sbnyak 40 ke atas dlm ujian tkan tubi akan dberi gred A
e. Kdah pratusan bdsar skor
i. Piawai pratusan yg dgunakan bdsarkan analisis skor ujian lpas
ii. 90 – 100 = A, 80 – 89 = B n strusnya…
Pmilihn ujian kcrgsan
Ssuatu ujian yg mncapai tahap pkali kolerasi kbolehprcayan .85 hnga .93, ksahan mlbihi . 80 n objektiviti .85 hnga .93
Ntah apa sa bkin ni. bgegar gila sbb pg ni paper exam kmi psal ni bnda n smpai skrang sa teda tau apa2 lg. brabis sa kc bkin ni notes mnatau dpat juga tringat2 suma tp ini pun blum lngkap lg suma huhuhu inda apa bulih tu wlaupun bljr d saat akhir...
Last minute is never too late.
Its better than never...
Gud luck 2 all !!
chayo2..
Its better than never...
Gud luck 2 all !!
chayo2..
0 comments:
Post a Comment